Czym jest inulina i jak może polepszyć nasze zdrowie?

Niewiele osób wie, że inulina to polisacharyd o właściwościach prozdrowotnych. Udowodniono, że nie tylko pomaga w odchudzaniu, ale ma również pozytywny wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu i cukru.

Co to właściwie jest inulina?

Wiele osób chce wiedzieć, co to jest inulina. Jest to naturalnie występujący cukier należący do grupy fruktopolisacharydów. Wygląda ona to biały proszek, nieco podobny do skrobi, ale w przeciwieństwie do skrobi, bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie. Co ważniejsze jednak, inulina nie jest trawiona w naszym przewodzie pokarmowym, więc może być stosowana w diecie jako błonnik pokarmowy.

Gdzie można znaleźć inulinę?

Inulina jest produkowana głównie z roślin z rodziny Asteraceae. Występuje tym samym w dużych ilościach w:

  • cykorii,
  • karczochach,
  • mniszku lekarskim,
  • cebuli,
  • porach,
  • czosnku,
  • bananach,
  • szparagach.

Jakie są właściwości inuliny?

Inulina jest polisacharydem o szerokim zakresie właściwości. Co najważniejsze, ma niską wartość kaloryczną, chociaż jest prawie dziesięciokrotnie słodsza aniżeli zwyczajny cukier. Inulina ma właściwości żelujące, stabilizujące i zagęszczające. Czasami ten niskosłodzony cukier może być zastąpiony tłuszczem. Udowodniono, że 1 gram inuliny odpowiada 4 gramom tłuszczu. Produkty z zawartością inuliny nie tracą swojej wartości i zachowują wszystkie swoje cenne właściwości. Co więcej, inulina w niektórych produktach poprawia ich smak i konsystencję, a także zapewnia kremowe doznania podczas konsumpcji danego produktu.

Do czego można wykorzystać inulinę?

Właściwości inuliny jako substytutu tłuszczu oznaczają, że może być ona stosowana w produkcji żywności dla osób, które chcą schudnąć. Ponadto, ten cenny polisacharyd może również poprawić kontrolę naszej diety, tłumiąc apetyt i sprawiając, że czujemy się pełni. W związku z tym należy nie tylko brać pod uwagę właściwe odżywianie i zdrowie w diecie, ale także otrzymywać produkty zawierające inulinę.

Jak inulina wpływa na organizm?

Należy również wiedzieć, że inulina jest wyjątkowym probiotykiem, który stymuluje rozwój dobrej flory jelitowej. Inulina reguluje częstotliwość wypróżnień i zmniejsza zaparcia. Ponadto, pomaga kontrolować poziom cholesterolu. Inulina korzystnie wpływa również na regulację metabolizmu węglowodanów. Ze względu na cenne właściwości błonnika, spowalnia ona wchłanianie cukru z pożywienia do krwiobiegu i obniża indeks glikemiczny spożywanego pokarmu. Stosowanie inuliny w żywności jest istotne dla diabetyków.

Jedzenie zdjęcie KamranAydinov - pl.freepik.com