Inulina – oligosacharyd zyskujący na popularności

Inulina jest produktem cieszącym się coraz większą popularnością. Dzięki swoim właściwością smakowym bardzo często stosowana jest jako zamiennik tradycyjnego cukru. Niska zawartość kaloryczna wynosząca 1,5 kcal/g, skutecznie zapobiega skokom glukozy we krwi. Dodatkowo korzystnie wpływa na redukcję poziomu cholesterolu oraz wykazuje działanie priebiotyczne. Jak zatem spożywać inulinę? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat to zapraszamy do lektury.

Inulina – czym jest i co stanowi jej źródło

Inulina to oligosacharyd, wchodzący w skład tej samej grupy chemicznej co sacharoza. W warunkach naturalnych można ją znaleźć w kłączach, łodygach oraz bulwach czosnku, pora czy też karczocha. Głównym źródłem pozyskiwania inuliny do celów użytkowych są cykoria oraz topinambur.

Dzięki specjalnej obróbce mechanicznej tkanek roślinnych otrzymuje się substancję o białym zabarwieniu oraz pudrowej konsystencji.

Inulina – zastosowanie w kuchni

Inulina dzięki swoim właściwościom higroskopijnym oraz smakowym idealnie nadaje się do stosowania w kuchni. Ponieważ nie posiada ona zapachu i dodatkowo charakteryzuje się dobrą rozpuszczalnością bardzo często używana jest jako zagęstnik dodawany zarówno do zup, jak i sosów. Inulina ze sklepu BEE idealnie sprawdzi się w charakterze składnika dressingu czy też deseru. Dzięki swoim walorom smakowym pozwoli nie tylko na wydobycie głębi aromatu przyrządzanych potraw, ale również poprawi ich konsystencję. Użycie inuliny do wyrobu domowych ciast, czy też innych wypieków sprawi, że staną się one nie tylko bardziej kruche, ale również dłużej zachowają swoją świeżość. W trakcie gotowania tego produktu w wodzie przyjmuje on konsystencję galaretki. Dlatego też z dużym powodzeniem inulina może zostać użyta wszędzie tam, gdzie należałoby sięgnąć po skrobię, żelatynę czy też mąkę.

Inulina – korzystny wpływ na jelita

Inulina charakteryzuje się specyficzną budową cząsteczki. Uniemożliwia ona enzymom trawiennym jej destrukcji. Dlatego też trafia do jelita grubego w niezmienionej formie i stanowi idealną pożywkę do rozwoju pożytecznych kultur bakterii jelitowych takich jak Lactobacillus i Bifidobacterium. To właśnie dlatego inulina wywiera tak korzystny wpływ na ochronę przewodu pokarmowego przed infekcjami wywoływanymi między innymi przez mikroorganizmy o patogennym charakterze. Jej regularne zażywanie wywiera także również wpływ na neutralizację toksyn pokarmowych, co bezpośrednio wpływa zarówno na poprawę funkcji, jak i odciążenie wątroby.

Kwiat KamranAydinov - pl.freepik.com