Inulina – właściwości i zastosowanie

Warto mieć świadomość, że inulina (https://www.bee.pl/9195-inulina) jest wielocukrem charakteryzującym się licznymi działaniami prozdrowotnymi. Koniecznie należy zaznaczyć, że naturalnie występuje w korzeniach topinamburu, mniszka lekarskiego czy cykorii. Ponadto inulinę można bez żadnego problemu znaleźć w gotowej żywności. W omawiany produkt można także zaopatrzyć się zarówno w postaci pastylek, jak i proszku. Godny uwagi jest fakt, że dietetycy pokładają bardzo duże nadzieje w inulinie, gdyż według badań jest świetnym narzędziem w walce z otyłością.

Źródła inuliny

Należy zdawać sobie sprawę, że omawiane inulina jest wytwarzana głównie przez rośliny z rodziny astrowatych (Asteraceae). Dodatkowo w stosunkowo dużych ilościach można znaleźć omawiany produkt w bulwach topinamburu, mniszka lekarskiego, łopianu, karczocha, cykorii oraz w szparagach, cebuli, porach, czosnku czy bananach. Warto mieć również świadomość, że omawianą inuliną, jako środek dietetyczny albo do wykorzystania w przemyśle spożywczym pozyskuje się przede wszystkim przez ekstrakcję z topinamburu czy cykorii. 

Właściwości inuliny

Do najczęściej wymienianych atutów tego produktu należy koniecznie zaliczyć małą kaloryczność, bowiem 100 gramów inuliny dostarcza organizmowi aż 150 kcal. Godny uwagi jest fakt, że cukier jest aż 10 razy słodszy od inuliny. Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że nie znajduje ona zastosowania jako zamiennik sacharozy. Produkt ponadto wykazuje się właściwościami strukturotwórczymi i żelującymi. Jest w stanie bez żadnego problemu zastąpić w produktach spożywczych tłuszcz, by możliwe było obniżenie wartości kalorycznej.

Inulina a cholesterol

Koniecznie trzeba mieć świadomość, że zarówno czysta inulina, jak i rośliny zawierające ją w swoim składzie w większych ilościach oddziałują bardzo pozytywnie na profil lipidowy osocza krwi. Dodatkowo według badań przyjmowanie dziennie od 20 do 40 gramów omawianej inuliny jest w stanie przyczynić się do obniżenia złego poziomu cholesterolu.

Wspomniany efekt jest rezultatem zdolności wiązania kwasów tłuszczowych w jelicie przez inulinę. Należy zaznaczyć, że możliwe jest przy tym także podniesienie poziomu HDL cholesterolu. Godny odnotowania jest także fakt, że w przypadku spożywania omawianej inuliny ilość wchłanianego cholesterolu w jelitach może spaść nawet o 50%. Jest to spowodowane zwiększoną lepkością treści pokarmowej. Dodatkowo regularne przyjmowanie inuliny pozwala na utrzymanie właściwego profilu lipidowego nie tylko w przypadku osób zdrowych, ale również mających problemy sercowo-naczyniowe.

Kwiat KamranAydinov - pl.freepik.com